23948sdkhjf

Direktør røber ny Spar-plan: - Vi vil være hele Danmarks lokale supermarked

Spar-kæden fejrer i år 70 års jubilæum i Danmark, og derfor er det også tid til at ændre i konceptet, mener dagligvarekædens direktør

Spar-kæden har brug for en overhaling. 

Der kommer derfor et øget fokus på supermarkedskædens pris- og markedsføringsudtryk, fortæller kædedirektør Esben Keller til RetailNews. 

- Vores kunder har været ærlige over for os og påpeget, at de ikke helt forstår vores koncept og derfor ikke lægger deres fulde indkøb i vores butikker. Så det har vi lagt en masse kræfter i at ændre og vil sætte endnu mere fokus på de kategorier, som de finder allervigtigst, siger Esben Keller til RetailNews og tilføjer: 

- Det er nødvendigt med en vitamin- og saltvandsindsprøjtning, så vi kan repositionere os selv. Vi vil være hele Danmarks lokale supermarked.

Også detailekspert Dorte Wimmer har efterspurgt forandring i Spar-kæden, og derfor hilser hun de forestående ændringer velkommen på Spar-kædens vegne. 

- Spar har fået meget godt ud af det lokale marked blandt andet under corona, men nu ser vi, at discountmarkedet bliver ved med at stige, og der er en større polarisering mellem at købe prisvenlige varer og gå efter det sortiment, der har en ekstra kvalitet, siger hun til Børsen

Dorte Wimmer

  • Dorte Wimmer er detailekspert med over 25 års erfaring fra branchen.
  • Hun har tidligere været ansat hos Unilever, Toms, Telia m. fl.
  • Dorte Wimmer er direktør i analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia.
  • Instituttet laver og bringer analyser om det danske detail- og dagligvaremarked. 

Kilde: Retail Institute Scandinavia

Tocifret vækst over flere år

Spar-kæden er de seneste fire år vækstet med 23 procent på toplinjen, fortæller Esben Keller. 

Det betegner han som "et fundament, der er rigtig stærkt" - og som skal være platformen i den nye retning, som kædedirektøren vil italesætte for sin kæde. 

- Når vi spørger kunderne, sammenligner de os typisk med Netto og Rema 1000. Men vi skal ikke være og har aldrig nogensinde skullet være en discountkæde. Det skal vi være bedre til at fortælle kunderne, siger Esben Keller. 

Han kan dog samtidig berette, at man tilføjer yderligere 200 varer i kædens discountkategori - Gul Pris - som dermed når op på 600 varer totalt set. 

- Jeg vil gerne erkende, at vores prisperception ikke har været stærk nok. Så nu sænker vi prisen på en række varer og bliver stærkere på det område. Vi vil gerne revitalisere Spar, understreger Esben Keller. 

Faktisk er det netop discountgiganten Netto, som Spar sammenholder sine varer i Gul Pris-segmentet med - til trods for at man gerne vil lægge afstand til discountkæderne i markedet. 

- Det skal give vores kunder tryghed og være et kvalitetsstempel, at vi én-til-én kan matche med Netto. Så er priserne også troværdige. Vi vil rigtig gerne have kunderne til at foretage hele deres indkøb i Spar, så de ikke behøver at handle andre steder, siger kædedirektøren. 

Ny butik med nyt koncept

Torsdag åbnede Spar tilmed ny butik i Lind - den første butik med de nye og konkrete butikstiltag. 

Det består blandt andet i en ny frugt- og grønt-afdeling, et nyt grafisk udseende og flere discountvarer - som nævnt ovenfor. 

Lind-butikken er den første af fire Spar-konverteringer i den nærmeste tid.

Samlet set beløber istandsættelsen af samtlige Spar-butikker sig til en sum på 30 mio. kr., men det kommer ikke til at lægge købmændene til last. 

- Det er en investering, vi holder dem fri for, siger Esben Keller. 

Han tilføjer, at man alt i alt har igangsat planer om seks butikker, der skal revitaliseres som en del af en testperiode.  

Og fra oktober følger samtlige af de øvrige butikker. Det er en proces, man regner med at have færdiggjort inden udgangen af marts 2025.

Næste skud på stammen

Inden 2024 bliver til 2025 er der desuden minimum to butiksåbninger yderligere i pipelinen for Spar.

Disse føjes dermed til puljen i et år, der har stået i ekspansionens tegn for kæden. 

Disse seks Spar-butikker er de første i det nye koncept

  • Sdr. Nærå, 3. september
  • Borup, 4. september
  • Borbjerg, 5. september
  • Hune, 10. september
  • Skals, 11. september
  • Gørding, 12. september

Kilde: Spar

Men derudover er Esben Keller tilbageholdende med informationer om Spars udvidelsesplaner i 2025. 

Han vil dog gerne røbe, at "hvis vi er ambitiøse nok, burde vi kunne lande 20 til 25 butikker mere inden for de næste fem til ti år".

Én af disse er butik nummer 139, som kommer til at ligge i Helsingør. Den skal drives af "et erfarent købmandspar". Hvem det er, kan du læse om her.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.191